پرش به محتوا

دستگاه سنجشگر زاویه تماس و کشش بین سطحی

  • از

نام انگلیسی :

Contact Angle and Interfacial Tension Analyzer

زمینه های کاربردی

مهندسي , علوم پايه

خاصیت قابل اندازه گیری :

مكانيكي , فيزيكي , شيميايي

آخرین وضعیت دستگاه :

آماده سرويس دهي

توضیحات :

شرایط نمونه‌ها: • اندازه نمونه‌ها حداقل 1 در 2 سانتیمتر و حداکثر 5 در 5 سانتیمتر باشد (به صورت معمول 3 قطره بر روی هر نمونه قرار داده می‌شود). • ضخامت (ارتفاع) نمونه‌ها حداکثر 25 میلی‌متر. • امکان اندازه‌گیری برای نمونه‌های با ابعاد دیگر و یا با سیالی غیر از آب تنها با هماهنگی قبلی وجود دارد. در صورتی که سیال محلول در آب نباشد، هزینه سرنگ استفاده شده نیز در تعرفه تست محسوب می‌گردد. • نمونه‌ها حتی‌الامکان باید دارای سطح تخت باشند. توجه: در صورتی که نمونه دارای سطح رویی و زیرینِ تخت نباشد و یا به هر دلیلی امکان قرار دادن آن بر روی استیج نباشد، تهیه‌ی فیکسچر مناسب بر عهده‌ی مراجعه‌ کننده‌ بوده و در صورت عدم وجود فیکسچر مناسب، تست با هزینه‌ی اضافی انجام خواهد شد. • امکان اندازه‌گیری برای نمونه‌هایی که در آب (یا سیال مورد نظر) حل شده یا تغییر شکل بدهند وجود ندارد. • برای هر نمونه زوایای تماس اندازه‌گیری شده (خروجی نرم‌افزار پردازش تصویر) و تصویر قطره روی سطح ارائه می‌شود. • علاوه بر اندازه‎گیری زاویه تماسِ استاتیک، امکان اندازه‌گیریِ زاویه تماسِ پسماند (هیسترزیس) و زوایای تماس پیشروی و پسروی نیز وجود دارد (به روش بزرگ و کوچک کردن حجم قطره). • امکان اندازه‌گیری انرژی سطح solid surface tension مطابق استاندارد ISO 19403:2017 • امکان انجام تست تبخیر قطره (نحوه تبخیر و روند تغییر زاویه تماس قطره روی سطوحِ عادی یا آب‌گریز در حین تبخیر) با هماهنگی قبلی وجود دارد.

 

موارد قابل اندازه گیری با دستگاهمورد اندازه گیری شدهواحد اندازه گیریدقت اندازه گیریزاویه تماس (استاتیک)——0.1 درجهزوایای تماس دینامیک یا پیشروی، پسروی و هیسترزیس (پسماند)——0.1 درجهکشش سطحی و بین سطحی مایعاتmN/m1انرژی سطح جامد و مولفه های قطبی و غیر قطبیmN/m1

کد محصول

45412

نام محصول

دستگاه اندازه گیری کشش سطحی و بین سطحی قابل حمل

نوع محصول

مجموعه مهندسی نفت – Oil and Petroleum Engineering – –

دسته بندی محصول

-آنالیز و اندازه گیری-تجهیزات عمومی آنالیز و اندازه گیری-زبری، کشش سطحی، اصطکاک، زاویه تماس-سنجشگر زاویه تماس و کشش بین سطحی-

مدل

KED-CA-01

تولید کننده

شرکت تأمین و توسعه انرژی کوپال

سقف قیمت مجاز

سطح حمایتی

سطح سوم

کاربرد/دامنه کاربرد

اندازه گیری کشش سطحی و بین سطحی سیالات، یکی از آزمایشات مهم و رایج در مهندسی نفت، مهندسی شیمی، مهندسی مواد و سایر گرایش های وابسته به علوم مربوط به پدیده های سطح می باشد. با استفاده از نرم افزار طراحی شده برای این دستگاه می توان کشش سطحی و بین سطحی سیالات در محدوده 1 تا 72 میلی نیوتن بر متر را با استفاده از روش قطره آویزان اندازه گیری نمود. همچنین، اندازه گیری زاویه تماس سیال و سطح، با استفاده از این دستگاه امکان پذیر است. طراحی جدید و منحصربفرد این دستگاه سبب شده، که این دستگاه توسط یک چمدان دستی قابل حمل باشد. این دستگاه در آزمایشگاه های آموزشی خواص سیال مخزن مهندسی نفت و پدیده های سطح و نیز آزمایشگاه های تحقیقاتی و صنعتی مهندسی نفت و شیمی کاربرد دارد.

سابقه فروش در نمایشگاه

ندارد

دستگاه اندازه گیری زاویه تماس Contact angle

دستگاهی برای اندازه گیری کلیه ی آنالیز های ترشوندگی (wetting) و چسبندگی (Adhesion) روی سطح های جامد است. مدل های مختلف این سری از دستگاه ها از ساده ترین برای اندازه گیری زاویه تماس (Contact angle) تا دستگاه های تمام اتوماتیک برای اندازه گیری انرژی آزاد (surface free energy, SFE) سطح برای کاربردهای متفاوت طراحی شده اند.

تجهیزات جانبی این دستگاه ها برای کاربردهای بررسی و بهینه سازی پارامتر های سطحی در صنایع مختلف طراحی شده اند. قابلیت حرکت در سه محور مختلف امکان جابجایی سریع نمونه را فراهم کرده است. اندازه گیری زاویه تماس با 8 مایع مختلف امکان اندازه گیری انرژی آزاد سطحی را با بالاترین دقت فراهم آورده است. امکان ایجاد شرایط شبیه سازی شده توسط چمبرهای دما و رطوبت برای ایجاد شرایط واقعی وجود دارد.

فورس تنسیومتر: در این روش نیروی کششی که در اثر خیس شدگی یک پروب آغشته شده در مایع بوجود آمده است اندازه گیری می شود. پروب اندازه گیری، معمولا رینگ “دو نوی” یا پلیت “ویلهلمی” است.

تنسیومتر فشار حباب: در این روش ماکزیمم فشار داخلی یک حباب گاز هنگامی که در یک مایع توسط یک کاپیلاری تشکیل می شود، اندازه گیری می شود.

تنسیومتر حجم قطره ای: در این روش میزان حجمی از یک قطره مایع جدا شده از لوله مویینه عمودی به داخل یک مایع دیگر، در لحظه ی جدایش اندازه گیری می شود.

تنسیومتر قطره چرخشی: در این روش لوله مویینه افقی با فاز بالک پرشده و یک قطره در حال چرخش ست شده است. قطر قره که توسط نیروی گریز از مرکز تغییر شکل داده است با کشش بین سطحی مرتبط و قابل اندازه گیری است. این روش مناسب برای اندازه گیری کشش سطحی های بسیار پایین است.

کاربردها:

  • بررسی میزان سرفکتنت در محلول زیر ترکیب درصد بحرانی مایسل (CMC)
  • مواد فعال سطحی (Surfactants)
  • بهینه سازی فرایند اسپری
  • بهبود توسعه مواد رنگی
  • بهبود و توسعه فرایند چاپ
  • وارسی محتوای سرفکتنت در حمام های گالوانیک و شست و شو
  • بررسی رفتار خیس شوندگی قرس ها و مواد دارویی فعال
  • خیس شوندگی و چسبندگی پوشش ها
  • بهبود و توسعه مواد آرایشی
  • خیس شوندگی الیاف در نساجی
  • وارسی بهبود سطحی

اندازه گیری زاویه تماس و کشش بین سطحی

دانشکده/پژوهشگاه: آزمایشگاه مرجع مرکزی

آزمایشگاه: آزمایشگاه مرجع مرکزی

تعرفه ثابت: توافقی
وضعیت: سالم
خدمات: حوزه آنالیز و شناسایی مواد حوزه نانو و علم سطح
کارخانه سازنده: ساخت شرکت فناوری ازدیاد برداشت فارس
نام مسئول: مهدیه فصاحت
شماره(های) تماس: 77240085
استفاده از این تجهیز، منوط به توافق می باشد. برای استفاده از این تجهیز، هزینه کارشناسی نیز اضافه میگردد.
این دستگاه قابلیت اندازه گیری کشش بین سطحی بر حسب میلی نیوتن بر متر را دارد. بازه ی دمایی دستگاه از دمای محیط تا 70 درجه سانتی گراد است.  نیدل های در دو نوع مختلف rising  و falling  و با اندازه های 0/561،0.809،1/652 و 1/076 میلیمتر است. سرعت تزریق قطره قابل کنترل و از 0/1 تا99 لیتر بر ساعت می باشد. تعییین CMC به روش قطره آویزان نیز قابل انجام است. برای اندازه گیری زاویه تماس سطح مورد نظر باید مسطح و تراز باشد. امکان تزریق مواد غیر سمی و خورنده شامل آب، هیدروکربن ها و انواع حلال ها وجود دارد.