پرش به محتوا

تمرکز یا فوکوس

  • از

فوکوس (از فوکوس لاتین به معنی «شومینه»، «اجاق گاز») یا نقطه کانونی ، نقطه‌ای خاص از یک دستگاه نوری تصویربرداری است که در آن پرتوهایی که به موازات محور نوری برخورد می‌کنند ، قطع می‌شوند. در فاصله کانونی در محور نوری قرار دارد . صفحه عمود بر محور در نقطه کانونی ، صفحه کانونی نامیده می شود (گاهی اوقات نیز صفحه فوریه ، سطح کانونی یا صفحه کانونی ). برای اجسام دور مانند خورشید ، صفحه کانونی نیز صفحه تصویر است – نقطه کانونی نام خود را از تصویر داغ خورشید گرفته است که انرژی تابشی آن در آن متمرکز شده است. در اینجا و در عمل به آن نقطه کانونی نیز می گویند . هرچه فوکوس اپتیک ضعیف تر باشد ، فوکوس دورتر است.

در مورد عدسی‌های واگرا یا آینه‌های محدب ، این خود پرتوهای انکسار یا بازتاب‌شده نیستند ، بلکه امتداد عقب آنها هستند که در کانون تلاقی می‌کنند. به این نوع فوکوس، نقطه کانونی نیز می گویند، اگرچه هیچ انرژی تابشی در اینجا متمرکز نمی شود.

یک لنز یا گروه عدسی برای پرتوهایی که از جهت مخالف می‌آیند، کانون دوم دارد. از سوی دیگر ، یک آینه سهموی دارای نقطه کانونی یکسان برای هر دو جهت است.

کانون های ریاضی یک بیضی ، سهمی یا هذلولی کانونی به معنای این مقاله نیستند، اما نام آنها از کانون فیزیکی گرفته شده است، زیرا بیضی ها و پارابولوئیدهای واقعی می توانند پرتوهای نور و امواج صوتی را در کانون (ریاضی) متمرکز کنند. به عنوان مثال، ب- آینه سهموی یا آنتن سهموی .

تمرکز یا فوکوس, سنجشگر SanjeshGar