پرش به محتوا

آیا لاستیک می تواند منجمد شود؟

  • از

آیا لاستیک می تواند منجمد شود؟, سنجشگر SanjeshGar

اخبار و رویدادهای عمومی، آموزشی – 9 ژانویه 2023

پاسخ فنی این است، نه، لاستیک نمی تواند یخ بزند…

.. با این حال سخت و شکننده می شود.

تعریف علمی انجماد شامل تغییر فاز مایع به بلورهای جامد است. این فاز در نتیجه رسیدن دما به نقطه انجماد ماده رخ می دهد. از آنجایی که پلیمرهای لاستیکی نمی توانند ساختارهای کریستالی تشکیل دهند، بنا به تعریف منجمد نمی شوند. تغییرات خصوصیات فیزیکی لاستیک در دماهای پایین ممکن است بر عملکرد محصول لاستیکی تأثیر بگذارد.

کدام لاستیک ها در دماهای شدید بهترین عملکرد را دارند؟

لاستیک سیلیکونی به مراتب بهتر از لاستیک های ارگانیک در برابر دماهای بالا و پایین مقاومت می کند. لاستیک سیلیکونی را می توان به طور نامحدود در دمای 150 درجه سانتی گراد بدون تغییر در خواص آن استفاده کرد. حتی در دمای 200 درجه سانتیگراد به مدت 10000 ساعت یا بیشتر مقاومت می کند و برخی از محصولات می توانند گرمای 350 درجه سانتیگراد را برای مدت کوتاهی تحمل کنند. بنابراین لاستیک های سیلیکونی به عنوان ماده ای برای اجزای لاستیکی مورد استفاده در محیط های با دمای بالا مناسب هستند. به همین دلیل است که می‌بینید از قالب‌های لاستیکی سیلیکونی در آشپزخانه‌ها به‌عنوان قالب و حصیر مورد استفاده در فر استفاده می‌شود.

لاستیک سیلیکونی همچنین مقاومت بسیار خوبی در برابر دمای سرد دارد. نقطه شکنندگی لاستیک های ارگانیک معمولی بین 20- تا 30- درجه سانتی گراد است، در حالی که برای لاستیک های سیلیکونی 60- تا 70- درجه سانتی گراد است. حتی در دمایی که لاستیک های آلی شکننده می شوند، لاستیک سیلیکونی حالت ارتجاعی باقی می ماند. برخی از محصولات دمای بسیار پایین 100- درجه سانتیگراد و کمتر را تحمل می کنند.

لاستیک سیلیکون و لاستیک سیلیکون فلورینه در دماهای سرد

لاستیک های سیلیکونی به دلیل دارا بودن خواصی مانند عایق الکتریکی عالی و مقاومت در برابر آب و هوا به طور گسترده در سیستم های عایق برق مورد استفاده قرار گرفته اند. لاستیک سیلیکون فلوئوردار (لاستیک فلوئوروسیلیکون) به طور گسترده در محیط های خشن برای عایق الکتریکی استفاده شده است، به ویژه در محیط های زمستانی که دمای بسیار پایین معمول است و می تواند برای مدت زمان طولانی باقی بماند.

در محیط های سرد، لاستیک سیلیکونی سنتی نمی تواند الزامات عملکرد کاربردهای عایق الکتریکی را برآورده کند. دمای بسیار پایین بر عملکرد مواد عایق لاستیکی تأثیر می گذارد و به طور بالقوه می تواند باعث خرابی فاجعه بار در آب بندی ها و لوله ها شود.

تحقیقات نشان می دهد که لاستیک فلوئوروسیلیکون حتی از لاستیک سیلیکونی خواص کششی، عملکرد ازدیاد طول، سختی کمتر و خاصیت ارتجاعی بالاتری دارد. لاستیک فلوئوروسیلیکون نیز به عنوان عایق الکتریکی در شرایط سرد بسیار بهتر و برای مدت طولانی تری عمل می کند.

بنابراین، لاستیک سیلیکونی برای همه محیط‌ها به جز سردترین، خشن‌ترین و شدیدترین محیط‌ها ایده‌آل است، جایی که لاستیک سیلیکون فلوئوردار عملکردی حتی بیشتر دارد.

چگونه لاستیک برای رفتار در دماهای پایین آزمایش می شود؟

آزمایشی وجود دارد که به نام TR یا Retraction دما (ISO 2921) نامیده می شود، که در آن خواص مواد مختلف را می توان در دمای -70 درجه سانتی گراد آزمایش کرد و خواص مکانیکی را ثبت کرد. 

این سند روشی را برای تعیین ویژگی های انقباض دما در لاستیک ولکانیزه کشیده مشخص می کند. لاستیک های ترموپلاستیک را پوشش نمی دهد، زیرا بسیاری از الاستومرهای گرمانرم دارای نقطه تسلیم در محدوده 5 تا 20 درصد ازدیاد طول هستند.

این تست TR یک روش تست صنعتی برای ارزیابی خواص در دماهای پایین است. این آزمایش نقطه شکنندگی یک ماده و همچنین مجموعه فشرده سازی و رفتار بازیابی الاستومرها را نشان می دهد. قطعات نمونه آزمایشی معمولاً در حالت کشیدگی، در حمام مایع سرد به مدت 10 دقیقه آزمایش می شوند.

این یه حقیقته…

در اینجا در J-Flex، محصولات با کارایی بالا معمول هستند – ما یک بار در واقع تعدادی پروفیل سیلیکونی اکسترود شده را به پروژه آژانس فضایی اروپا عرضه کردیم که در آن تامین کننده مواد خام ما باید مواد را برای -80 درجه سانتیگراد تضمین می کرد.

در صورت نیاز به کمک در مورد محصولات لاستیکی که عملکرد بسیار بالایی دارند، با ما تماس بگیرید !

آیا لاستیک می تواند منجمد شود؟, سنجشگر SanjeshGar